Leta i den här bloggen

torsdag 26 april 2012

Varför heter det "Grön av avund"?

Du som läser det här vet kanske redan, men jag får avslöja mina bristande kunskaper i religionshistoria. Det jag funnit tyckte jag var intressant och hoppas du gör det också..

Avund är en av de sju dödssynderna inom katolicismen och var under medeltiden det viktigaste rättesnöret efter de tio budorden.

Varje dödsynd representeras av en färg och ett antal djur. Dessutom fanns det en grundläggande straff för var och en av synderna.  


Vet inte om jag eller konstnären som målat figurerna ovan, är färgblinda men listan nedan stämmer inte till 100%

Högmod = Violett.
Girighet = Gul.
Vällust = Blå.
Avund = Grön.
Frosseri = Orange
Vrede = Röd.
Lättja = Ljusblå.

Högmod = Häst, åsna och påfågel.
Girighet = Groda.
Vällust = Ko, tjur, tupp eller get.
Avund = Hund eller get.
Frosseri = Gris.
Vrede = Tjur.
Lättja = Get eller åsna(åsna igen-inte snällt)

Som en kommentar till straffen nedan, är det väl bra att de inte tillämpas idag. Eller hur?

Högmod - att rådbråkas(krossa lemmarna)
Girighet - att sitta i en kittel med kokande olja.(fondue)
Vällust - att bli insmord i eld och svavel(var får man tag på svavlet?)
Avund - att sitta i iskallt vatten
Frosseri - att äta råttor, paddor och ormar
Vrede - att styckas levande
Lättja - att kastas i en ormgrop

-Ja ganska grymt som grisen sa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar