Leta i den här bloggen

tisdag 5 juni 2012

Hur gör man plast?

Totalt går åtta procent av världens olja till plasttillverkning, och bara fem procent av plasten återvinns. Det mesta begravs som markfyllnad med risken att plasten ligger i årtionden och läcker giftiga kemikalier till grundvattnet. Mindre än 0,2 procent av dagens plaster är biologiskt nedbrytbara och det finns få anläggningar som komposterar ”bioplaster” tillverkade av majs eller annat spannmål.

Enorma mängder dumpas också i havet. Detta och andra effekter beskrivs detaljerat i Royal Societys rapport ”Plaster, miljön och människors hälsa”.

Det finns dock enkla lösningar. Australien, Irland, Italien, Taiwan och Sydafrika leder en internationell rörelse för att undvika eller förbjuda plastpåsar. Sedan 2002, då Irland införde en 15-cents ”plastskatt” har användandet av plastpåsar minskat med 90 procent och skatteintäkterna har finansierat återvinningsprogram. Ledaren för FN:s miljöprogram har begärt ett globalt förbud för tunna plastpåsar.

lördag 2 juni 2012

Hur mycket plast tillverkas i Världen?

Detta år kommer det att tillverkas minst 300 miljoner ton plast i världen. Det motsvarar vikten av 800 Empire State Building. Sedan millennieskiftet har det producerats nästan lika mycket plast som under andra halvan av 1900-talet.

En tredjedel av all plast används i förpackningar som rivs upp och kastas. Kassar och flaskor kommer inom kort att finnas vart man än vänder sig. Över hela världen delas mer än en miljard plastkassar ut till konsumenter varje dag.

I USA kastas 3,5 miljarder kilo förpackningar varje år, till en kostnad av fyra miljarder dollar för återförsäljare och kunder. Det petroleum som varje år används bara för att tillverka plastflaskor skulle kunna driva en miljon bilar i ett år. Eller allra helt inte förbrukas alls!!

En hel del av plasten slängs och tar enormt lång tid att bryta ner i naturen. En stor del eldas och skapar energi för uppvärmning av hus etc. Men då frigörs också all det fossila CO2 som kommer via oljan som man tillverkar plast av. Mest kass alltså!

Det är kanske därför det heter plastKASSe?

torsdag 31 maj 2012

Varför blir inte mörka människor ljusa när de flyttar till Norden?

Männsikan var ursprungligen mörk. Den förändring till ljusare hy som skett på människor som vandrade ut från Afrika till Europa och Västasien har tagit ca 100 000 år. Om vi räknar grovt att en generation är ca 25 år , dvs från en människa föds till han/hon själv får barn, så pratar vi om en förändring som tagit 4 000 generationer!!

Om du läste gårdagens blogg så vet du att det sannolikt blir så att de mörka människor som flyttat till Norden också kommer att bli ljusare och ljusare för varje generation. Den mörka hudfärgen skyddar ju effektivt mot solljus och här i Norden där det är väsentligt mer ont om det än runt ekvatorn, får en mörk människa svårare att tillgodogöra sig Vitamin D. Det anses ju vara anledningen varför den Europeiska/Västasiatiska gruppen över huvud taget blivit ljusare efter utvandringen från Afrika.

onsdag 30 maj 2012

Varför har människor olika hudfäg?

Hur kommer det sig att det naturliga urvalet givit människan olika hudfärg i olika delar av världen?

-Solstrålningens styrka på olika breddgrader i kombination med vad vi ursprungligen ätit!

Anledningen till att vi över huvud taget behöver pigment(melanin) i huden är det fångar upp solens UV-strålning. Därmed skyddas vårt DNA och andra molekyler i cellerna från att skadas.

Allt tyder på att människan i begynnelsen hade mycket melanin och därmed mörk hud och att somliga folkgrupper utvecklat ljusare hy som en anpassning till nya miljöer.


Forskarna tror att nyckelfaktorn till att vissa delar av mäskligheten är ljusare än andra är vårt behov av vitamin D. Den färdiga varianten av vitamin D finns nämligen i stor mängd i den kost man tror att jägare och samlare åt. Men människor som huvudsakligen lever på spannmål (som t.e.x. vi i Europa) får bara ett förstadium till vitamin D som omvandlas till det färdiga vitaminet av just UV-ljus.

Eftersom mörkt pigment skyddar mot UV-ljuset får en färgad människa som huvudsakligen äter spannmål och lever i solfattig miljö i sig för lite D-vitamin.

Man tror alltså att jordbrukande folk har utsatts för en selektion att pressa tillbaka melanin-mängden till precis den nivå som gör det möjligt att bilda tillräckligt mycket vitamin D även under vintern. Eftersom solskenet avtar med avståndet till ekvatorn har därför spannmålsätande folk blivit allt ljusare, ju längre från ekvatorn de bosatt sig.


tisdag 29 maj 2012

Världens värsta miljöbovar?

Här uppe till höger kan du se de 10 länder som släpper ut mest CO2 till atmosfären i år. I realtid! Nedanför den ser du också vilka energislag som används mest. Också i realtid. Jag känner en viss uppgivenhet när jag ser dessa tabeller. USA, Kina och Indien står för nära hälften av alla CO2-utsläpp till atmosfären. Hur tror det det ser ut med andra utsläpp till atmosfär och vatten????

fredag 25 maj 2012

Internet värre miljöbov än all direktreklam

Internet lämnar tydliga miljöspår.

På Youtube visas dagligen 2 miljarder filmklipp som varje dag genererar 4 000 ton koldioxid.

Serverhallar runtom i världen står för 2 procent av jordens koldioxidutsläpp, lika mycket som hela flygtrafiken.

En hemmadator bidrar med 2 procent av hushållets årliga koldioxidutsläpp medan den post ett hushåll får utgör endast 0,1 procent.

tisdag 15 maj 2012

Internet lika stor miljöbov som jordens hela flygindustri

Saker du tror du visste del 1.

OBS. För alla som följt den här bloggen hoppas jag att det står klat att jag värnar om miljön och ett uthålligt utnyttjande av våra naturresurser. Jordens resurser uttöms allt snabbare och det är ett nästan ogreppbart problem.

Samtidigt kan man läsa i svensk press om hur sveriges näringsliv uttömmer/skövlar landets naturresurser.  Då vill jag bara påpeka att Sverige i ALLA avseenden är det landet på Jorden som bedriver industriell verksamhet så miljövänligt det går i förhållande till behovet av att ha ett fungerande näringsliv.

Hej alla idealistiska miljödrömmare, som sprider sina budskap på nätet. Jordens alla serverhallar som skickar omkring våra meddelanden och håller ordning på alla filmklipp står för 2 % av jordens CO2 utsläpp(alltså den el som behövs att driva dessa servrar konsumerar motsvararnde mängd CO2).

Det verkar inte mycket svarar en facebookaktiv miljöknutte

Men det motsvarar lika mycket CO2 som världens flygindustrin spyr ut varje år

Häng med mig på min nästa resa till Algeriet, Egypten, Indien, Kina, Mexico, Brasilien, USA m.fl. så förstår du kanske bättre att alla diskussioner vi har här hemma om miljön är viktiga, men småpotatis mot vad som verkligen behöver göras för att vi ska klara människans fortlevnad på klotet.